تنوع شگفت انگیز در فراروده های زنبور عسل


تنوع فراورده های زنبور عسل و همچنین تنوع خواص هر کدام از این فراورده ها برای درمان بیماری های مختلف باعث شده تا زنبور عسل به عنوان یکی از حشره های مهم و حیاتی برای سلامت انسان به شمار رود. وقتی در مورد زنبور عسل صحبت می کنیم، علاوه بر آنچه در مورد خاصیت این حشره برای حیات کره زمین در نظرمان جلوه گری می کند، به تولیدات این حشره شگفت انگیز دقت می کنیم. زنبورعسل از جمله خاص ترین حشراتی است که هرچه تولید می کند به نحوی مورد استفاده انسان ها قرار می گیرد. این یعنی با حشره ای مواجه هستیم که همه وجودش برای انسان و کره زمین خاصیت دارد.
در این مطلب کوتاه قصد داریم به صورت مختصر به معرفی تک تک فراروده های زنبور عسل که تاکنون کشف شده است، بپردازیم. بله درست متوجه شدید، روز به روز ممکن است فراورده های جدیدی از زنبور عسل کشف شود. برای مثال در همین چند دهه گذشته تحقیقاتی بر روی مدفوع زنبور عسل و خواص آن برای مصرف موضعی توسط انسان مطرح شده که نشان از اهمیت تمام تولیدات زنبور، حتی مدفوع آن دارد.

عسل، مشهورترین فراورده زنبور عسل
اگر از هر کودکی بپرسید فراورده ای از زنبور عسل را نام ببر، قطعا عسل اولین گزینه خواهد بود. همه ما از کودکی یاد گرفته ایم که زنبور عسل تولید کننده عسل طبیعی است و به همین علت با اطمینان این فراورده های خوشمزه و شفابخش را میل می کنیم.
هرچند امروزه عسل تقلبی و عسل مصنوعی نیز وارد بازار شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ اما هیچ چیز جای عسل طبیعی را نمی گیرد. عسل طبیعی می تواند به درمان بیماری ها بپردازد، کمبود انرژی بدن را تامین کند، در آشپزی مورد استفاده قرار گیرد و یا اصلا به عنوان یک خوراکی خوشمزه و سالم، نوش جان شود. خوشبختانه در سال های اخیر توجه به مصرف این فراروده زنبور عسل بیشتر شده و خانواده ها به این نتیجه رسیده اند که هزینه کردن برای خرید عسل طبیعی، در واقع کمک به سلامت خانواده است.

بره موم، ضدعفونی کننده دوست داشتنی
دومین فراورده زنبور عسل که از سال ها پیش مورد توجه انسان ها قرار داشته، بره موم است. اگر نگاهی به تاریخ استفاده از بره موم بیاندازیم متوجه می شویم که استفاده از این ماده قدمت فراوانی دارد. با این حال، امروزه روش های مصرف متنوع تر و کاربردهای بیشتری برای درمان بیماری ها پیدا کرده است.
بره موم از صمغ درختان و گیاهان و ترکیب آن با مواد درونی بدن زنبور عسل تولید می شود. نقش بره موم در کندو بسیار حیاتی است و همین نقش حیاتی باعث شده تا انسان هانیز به اهمیت این ماده پی ببرند. بره موم یک ضد التهاب قوی و یک ضد عفونی کننده فوق العاده است. در نتیجه درمان بیماری های التهابی با استفاده از این ماده انجام می شود و در تولید انواع مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد. البته این تمامی خواص بره موم نیست

ژل رویال، راز جوانی و شادابی
نقش ملکه زنبور عسل در کندو و شرایط ویژه ای که داشت، باعث شد تا دانشمندان به کشف ماده ای در کندو برسند که به آن ژل رویال یا شاه انگبین گفته می شود. این ماده خواص بسیار زیادی به ویژه برای درمان ناباروری و برطرف کردن مشکلات زنانه دارد. البته ژل رویال فقط برای زنان مفید نیست و درمان بیماری های عمومی و اختصاصی مردانه نیز با ژل رویال امکان پذیر است. یکی از خواص ژل رویال که آن را محبوب کرده است، خاصیت این ماده برای جوانی به ویژه جوان ماندن پوست است.
ژل رویال توسط زنبوران تازه متولد شده در کندو تولید می شود و به همین علت میزان تولید این ماده بسیار محدود است. پس از خارج شدن ژل رویال از کندو، این ماده خام باید در دمای زیر صفر درجه سانتی گراد قرار گیرد یا با استفاده از روش هایی به پودر تبدیل شده یا با عسل ترکیب شود. در نتیجه مصرف ژل رویال بسیار خاص و حساس است و باید برای مصرف ان به نکات مختلفی توجه شود.

گرده گل، دانه های رنگی پر انرژی
از جمله فراورده های زنبور عسل که خوشبختانه در سال های اخیر مورد توجه مردم نیز قرار گرفته است، گرده گل است. گرده گل در واقع محصولی است که زنبور عسل با جمع آوری گرده های پراکنده شده توسط گل ها و با فشرده کردن و اضافه کردن موادی به آن، تولید می کند. این ماده خواص زیادی دارد و به همین علت در درمان های طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.
روش ساده فراوری گرده گل و همچنین سادگی نگهداری، در کنار تمامی خواص مختلفی گرده گل برای بدن انسان دارد، باعث شده تا این ماده طبیعی مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از محققان بر این باورند که با استفاده از گرده گل می توان نوشابه انرژی زا طبیعی ساخت؛ البته با کمک عسل طبیعی که خود منبعی از انرژی است. خواص ضد التهابی و همچنین ویژگی های گرده گل برای پوست نیز از دیگر ویژگی های این فراورده زنبورعسل است که آن را خاص کرده و مورد توجه قرار می دهد.

زهر زنبور عسل، سمی مهلک برای درمان
شاید برایتان جالب باشد که از قرن ها پیش، زهردرمانی با زهر زنبور عسل در گوشه گوشه دنیا رواج داشته است. البته شرقی ها به ویژه در چین از این نوع روش درمانی بیشتر استفاده می کردند؛ اما امروزه با توجه به روش استحصال زهر زنبور عسل به صورت مکانیزه و بدون نیاز به نیش زدن زنبور روی بدن انسان، در تمامی دنیا این ماده طرفدار دارد.
بسیاری از شرکت های داروسازی برای تولید داروهای تزریقی، موضعی و حتی خوراکی از زهر زنبور عسل استفاده می کنند. با این حال یکی از روش های مصرف زهر زنبور عسل، استفاده از این ماده به صورت تزریق زیرپوستی است که خواص زیادی برای بدن انسان دارد. تزریق زهر زنبور عسل، حساسیت کمتری نسبت به نیش زدن مستقیم زنبور ایجاد کرده و دوز زهر وارد شده به بدن نیز قابل تنظیم است

مدفوع زنبور عسل، جدیدترین فراورده از حشره شگفت انگیز
هرچند بهتر است در مورد خواص مدفوع برای انسان صحبت نکنیم، چراکه محققان در حال تحقیق و بررسی بر روی این ماده هستند؛ اما به نظر می رسد خواص مدفوع زنبور نیز به زودی به اثبات برسد. بسیاری از افراد معتقدند که مدفوع زنبور می تواند به درمان مشکلات پوستی کمک کند. خواص موجود درون مدفوع زنبور که جمع آوری و فراوری آن کار بسیار سختی است، احتمالا دریچه جدیدی به روی انسان باز خواهد کرد تا با این حشره شگفت انگیز بیشتر آشنا شوند.